fredag 1 maj 2009

Rätt glas och rätt vas


Rätt glas till rätt öl. Och rätt vas till rätt bukett. Så ska det vara.

I Bryssel bad servitrisen om ursäkt för att Chimayglasen till våra Chimay Bleue var slut. Vi fick ett par andra glas, visserligen på hög fot, men det är ju inte rätt.

För några timmar sen satt vi i solen på Loopen Marin vid Hornstulls strand. Pierres karibienhak på vattnet är som gjort för soliga sommardagar. Till våra Nils Oscar fick vi "Nils Oscar är här/Nils Oscar var här"-glas. Rätt och gott.

Buketter ska ha rätt vas annars står blommorna inte fint. En rejäl vasgarderob skulle jag vilja ha. Loppisfyndvaser, auktionsfyndvaser, dyra vaser, billiga vaser. Då skulle jag hitta en passande vas till varenda bukett jag får när jag har 90-årsmottagning. Målet kanske får vara 90 vaser till 90-årsdan?


Bild från Sköna hem.

1 kommentar:

  1. har jag inte tänkt på (förutom att långa stjälkar kräver höga vaser och korta låga), men du har förstås rätt. Kul idé med 90 vaser till 90-årsdagen!

    SvaraRadera