lördag 9 maj 2009

Aja baja



Jag hör mig själv säga "Aja baja!"
Sen säger jag till min 3-åriga dotter: "Vet du när man säger aja baja?"
"När man får barn," svarar Anna-Stina.

Jag har två döttrar. Carl von Linné hade fyra döttrar: Elisabeth Christina (Lisa Stina), Lovisa, Sara Christina och Sophia. Deras pappa ville att de skulle bli bra hushållerskor och han ville inte att de skulle utbilda sig. Det var på 1700-talet.




Det finns hursomhelst en superfin perenn blomma och tillika snittblomma som kallas för Linnés döttrar. På latin heter den Astrantia Major. Andra namn är stjärnflocka och mormors brosch. Linné kallade den bara för "fröknar" och tyckte den var en bra växt eftersom den blommade bra i skuggan där 1700-tals finfolk satt i trädgården. Blek var finast.


Bild från Knoll Gardens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar