tisdag 31 mars 2009

Ett konststycke

Spontant slår jag bakut. Inte gilla konstgjorda blommor. Enligt Feng Shui så ska man inte ens ha torkade blommor i sitt hem - stagnerad energi och inget bra för flödet. Vad är då inte konstgjorda dito?

En kund berättade härom dagen att Åhléns City har fått en bamsekollektion med plastblommor till försäljning. Kanske det ligger rätt i tiden?

Sonja, som startade företaget Sia, har hemmet fullt av dekorationsblommor. Hon började importera från Kina för 45 år sedan. Först var blommorna av siden och senare av polyester. På NKs nedervåning finns en hel avdelning med Sia-blommor. Sia finns numera i över 30 länder och företaget drar in multum.
Blommorna är också besjungna. Sök på Youtube: The Beautiful South och Artifical flower. Eller på Evanescence och Paper Flowers.

Jo, man kan göra konstgjorda blommor i papper, plast, tyg, lera eller varför inte tvål. Känd är också Harvard universitetets samling av glasblommor.

Som avslut - en dikt. Mina konstgjorda blommor av Edith Södergran (1892-1923).

Mina konstgjorda blommor
sänder jag hem till dig.
Mina små bronslejon
ställer jag upp vid din dörr.
Själv sitter jag nere på trappan -
en borttappad österländsk pärla
i storstadens brusande hav.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar