fredag 5 mars 2010

Parkerad glädje


"Vad glad man ska va' att jobba i blomsteraffär. Färgerna och dofterna. Ni måste va' glada!!"

Så säger en glad kund som kommer in i butiken och ställer sig mitt i hela härligheten. Då tänker jag att jag inte är lyckligare än någon annan. En bekymrande tanke. Hur skulle jag må om jag inte jobbade mitt i en hälsokur. Om mina ögon inte överdoserade på färgkickar. Och mina sinnen inte gick på grönbete. Om jag inte hade jord och skit under naglarna.

Om jag inte fick andas in syretillskott och hög luftfuktighet. Kanske skulle jag gråta mer?

Frisk luft ska definitivt göra susen. Redan förr förespråkade Doktor Westerlund en stilla promenad i det fria. Unna sig lite. En stund i parken. Det ger hälsa och levnadsmod.



Park life foto av
Adrian Howe.




3 kommentarer:

  1. Känner så väl igen det där Marie. Man förväntas vara helt harmonisk och lycklig om man jobbar som trädgårdsmästare i en vacker slottspark. Vet inte om jag är lyckligare än någon annan...
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Är det inte lite så att ett arbete är ett arbete även om det finns olika mer eller mindre goda förutsättningar...? Blommor är absolut en humörförhöjare dock.
    Jag är nog som mest på topp när jag ligger i sängen med täcket över huvudet. Deprimerande? Inte speciellt ;)
    Kram
    Becky

    SvaraRadera
  3. Hoj! jo, det var en bra helg, tack Hasse!

    Lagom lycklig i vacker miljö?
    Jag har jobbat i ovackra miljöer, t ex på våning 6. I Bryssel på Europeiska kommissionen. Det passade inte mig.

    Ha! Jo, Becky! Så här års är jag extra nöjd till sängs. Eller om jag får extra tid att bara vara och fundera.

    SvaraRadera